Ekrem Reşit Rey 1945’te kitapçık yazdı, 1975’te kardeşi Cemal Raşit Rey’in kompozisyonunu tamamladı ve son 50 yılda sahnelenemedi.
Prömiyerin önündeki devlet çalışması ve bale (DBB) genel müdürü Tan Seztk, sahnedeki konuşmasında; “Celebi” adının, Osmanlı döneminde bilim, sanat ve edebiyat merakıyla bilinen kültürlü ve zarif bir insan tipi olarak tanımlanan karakterden geldiğini söyledi.
“Tüm dünyada hayranlık alacak bir üretim”
“Çalışmada, doğu-batı sentez ekseni hakkında kültürel bir yolculuk söylenirken, bu karakterin insan ilişkilerini anlama çabaları. Çelebi’nin karşılaştığı olaylar ve karakterler dönemin sosyal ve kültürel yapısına ışık tutarken, Cemal Raşit Rey’in müzikal anlatısı bu dramatik çerçeveyi güçlendiriyor.
Sagturk, “Bu çalışma, işimizin mirasını koruma girişimidir.
Tant Sahtürk, Cemal Raşit Rey’in sağlığında, işin üçüncü ve dördüncü çadırının kayıp kısımlarını tamamladı ve 430 sayfalık piyano parçalarını ve Premier’e katılan Cemial Raşit Rey’in öğrencisini ortadan kaldırdı çünkü basına hazır olmasına izin verdi. Aydin, Karlibel’e minnettarlığını sundu.

Sanat severleri geçmişte bir yolculuğa getirdi
Türk müzik motiflerini ve batı müzik tekniklerini harmanlayan Çelebi’nin eseri, sanat severleri geçmişte Doğu-Batı sentezinde bir yolculuğa çıkardı.
Cemal Reşit Rey ve Edrne Müezzin Çelebi Mehmet Efendi’nin en önemli kompozisyonları, iş etrafında modellenen, lale dönemi boyunca kostümler ve süslemeler halka sunuldu.
Dört orijinal perde olan ancak Ankara’nın işinde ve balelerinde iki perde olarak sahnelenen çalışma direktörü olan Gürçil Çeliktaş.
Ankara Eyalet Operası ve Bale Orkestrası Rustam Rahmedov, Koro, Ivan Pekhov’un “Fatma” rolünün yönettiği Seda Araç Ayazli, “Fami”, “Grandizier” Erdem Baydar rolü Erdem Baydar’ın rolüne sahipti.
Prömiyere, DBB Ahmet Volkan Ersoy Direktör Yardımcısı, Adob Mithat Karakelle Direktörü, Gazeteci ve Sanatsal Yazar Şefik Kahramankaptan Duayen Orkestrası Başkanı.

Dört kez daha sahneye çıkacak
Çelebi’nin çalışmasının kompozisyonunun macerası, 1938-1942’de Radyo Ankara’daki görevi sırasında Ekrem Reyt Rey’in bir radyo oyunu tarafından kitapçık yazma ile başladı.
Cumhuriyetin birinci nesil bestecilerinden Cemal Reşit Rey, 1942-1945’teki çalışmanın ilk versiyonunu besteledi ve 1973’teki çalışmanın ikinci versiyonunun ve 1975’te Piyano-san bölümünün ana bölümünü tamamladı.
21- 26 ve 3-12 Nisan tarihlerinde düzenlenecek çalışmalarda, “Fatma” nın Seda Aaç Ayazli, Mehlika Karadeniz Bilgin, Beste Şahin, Aykut Çizar, Ali Murat Erengül, Bar (
Rustam Rahmedov, Deniz Erdinç ve Can Okan, Ankara ve Bale Orkestrası tarafından yapılan bir çalışma durumuna dönüştürülecek. İş kostümü Gazal Erten, Işık Ali Gökdemir’in tasarımı, mobilyaların tasarımı Özgür Usta’dır ve koreografi Nilgel Bilsel Demireller’in imzasıdır.